Indisolubil legat de iluminism, modul
liberal de gandire politica se distinge de celelalte curente si doctrine
moderne prin plasarea individului si creativitatii sale in centrul arhitecturii
politice a umanitatii, in rolul de unica sursa capabila sa formuleze idei si
solutii pentru dezvoltarea si progresul societatii.
Tributar acestui sistem de referinta, liberalismul s-a construit de-a
lungul istoriei, mai degraba ca o traditie politica calibrata in jurul catorva
concepte capitale (libertate, egalitate, moralitate, absenta constrangerii,
evolutie, independenta), decat ca o ideologie clar definita si circumscrisa
unei singure viziuni, unei singure autoritati, unei identitati uniforme.
In esenta sa, modul liberal de gandire, chiar si in formele sale cele mai
radicale, vizeaza protejarea echilibrului social si condamna orice derapaje
care intra in colizuni normative si institutionale cu elementele definitorii
ale democratiei: supremația legii, separerea puterilor în stat, respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale, pluralism politic, toleranta si
concordia sociala.
In particular, in spatiul carpato-danubiano-pontic, cursul firesc al
istoriei si aspiratiile romanilor au determinat institutionalizarea
liberalismului, pe de o parte la nivelul unor structuri politice care s-au
aflat la temelia Romaniei moderne, iar pe de o alta la nivelul unui sistem de
valori, a unei mentalitati si a unui model comportamental extrem de bine
definite.
In creuzetul acestui sistem de valori s-au nascut oameni cu vocatia
constructiei si unitatii, elite care prin exemplul personal au definit
standarde si norme de conduita sociale si etice, oameni de partid care au
evoluat in veritabili oameni de stat.
Dupa ce timp de jumatate de secol, liberalismul a existat acele cateva
minti ramase necontaminate de catre spiritul egalitarist si colectivist al
comunismului, revitalizarea sa post-decembrista a fost mai degraba anemica si
fara sa aduca mutatii radicale intr-un mediu dominat de transferul autoritatii
naturale a meritocratiei catre periferia valorica a societatii. Afinitatile
selective cu dezechilibrele capitalismului si asocierea cu elitele intelectuale
au condus la intrarea modului de gandire liberal intr-o serie coliziuni
normative cu sistemul de valori al tranzitiei romanesti.
Vocatia europeana
a liberalismului determina implicit obligatia de a tine in viata valorile care
au stat la baza notiunii arhetipale de natiune romana, si de a armoniza
eventualele dihotomii care pot aparea intre ethos-ul nostru bizantin si
identitatea europeana.
Topografia modului de gandire liberal nu poate fi definita decat pe„fundamentul celei mai inalte moralitati” (Dimitrie A. Sturdza) si pe „tărâmul înalt şi sigur al principiilor” (Ion C. Brătianu). Liberalul, ca atare, nu poate sa cunoasca un alt fel de a fi, decat acela in care tara si neamul stau in fata compromisului de orice fel. Liberalul se desavarseste liberal, doar infruntand nedreptatea fara sa abdice vreodata de la misiunea de credinta pe care i-o confera identitatea sa si a inaintasilor si doar fiind stavila in fata intereselor meschine ale oricarei majoritati de conjunctura.
Topografia modului de gandire liberal nu poate fi definita decat pe„fundamentul celei mai inalte moralitati” (Dimitrie A. Sturdza) si pe „tărâmul înalt şi sigur al principiilor” (Ion C. Brătianu). Liberalul, ca atare, nu poate sa cunoasca un alt fel de a fi, decat acela in care tara si neamul stau in fata compromisului de orice fel. Liberalul se desavarseste liberal, doar infruntand nedreptatea fara sa abdice vreodata de la misiunea de credinta pe care i-o confera identitatea sa si a inaintasilor si doar fiind stavila in fata intereselor meschine ale oricarei majoritati de conjunctura.
Palma de Malorca, 21.07.2012
Suna frumos teoria, dar, momentan PNL-ul trebuie sa se reformeze sa-si reafirme liberalismul. Trist este ca nu ma regasesc nici in deciziile PNL nici in clasa politica din tara. Este adevarat ca nu locuiesc in tara, dar inima mea in fiecare zi este acolo.
RăspundețiȘtergere